image_pdfimage_print

Betalning av resa

Resan betalas antingen till vårt bankgironummer 5378-8964 eller on-line på hemsidan med betal- eller kreditkort. När det gäller on-line betalning så går det att betala med VISA eller Mastercard betal- eller kreditkort men däremot inte med American Express.

För att betala on-line behöver du kontakta oss för registrering av betalningsinformationen. Vi samarbetar med PayEx och betalningen sker med hjälp av en 3D secure lösning som skall garantera en säker betalning. Vid betalning så klickar du på säker betalning eller gå via menyn BETALNING -> SÄKER BETALNING ON-LINE och anger ditt fakturanummer som referensnummer.

När du har angett fakturanumret omdirigeras du till säkerhetslösningen där du anger kortuppgifter och även ser beloppet som kommer att dras från ditt konto. Kontakta oss på 040-54 58 50 om det är några oklarheter kring betalningen.

FAKTUROR OCH DELBETALNINGAR

Oftast skickas två fakturor, en för förskottsbetalningen och en för slutbetalningen av resan. Slutbetalningen är resans pris minus de förskottsbetalningar som gjorts. Slutbetalningen skall oftast göras senast 40 dagar före avresa och fakturan för slutbetalningen skickas normalt sett cirka 30 dagar före fakturan skall vara betald.

I vissa fall behöver kunden göra 3 delbetalningar. Det är i de fall flygbolagen kräver mycket tidig betalning av flygbiljetterna. Det är oftast när det är flera flygbolag inblandade som biljetterna behöver betalas omgående efter bokning.

Om kunden/resenären avbeställer resan efter att slutbetalningen har gjorts, t ex på grund av sjukdom  eller andra allvarliga händelser, återbetalas resan inte och det är därför viktigt att se till att det finns en försäkring som skyddar om resan måste avbokas. Det gäller också om det är tre delbetalningar och kunden/resenären redan har betalat den andra delbetalningen. Då kan det bli en försäkringsfråga för kunden.

Betalar man resan med sitt kreditkort så ingår ofta en avbeställningsförsäkring. Villkoren kan variera mellan olika kort så det är viktigt att vara uppmärksam hur stort belopp som är försäkrat. I normalfallet är det endast en viss del av resans pris som är försäkrat och vill man försäkra sig utöver detta måste kontakt tas med försäkringsbolaget. Det är kundens/resenärens ansvar att se till att avbeställningsförsäkring finns.

Retravel AB samarbetar med Solid AB för reseförsäkring och avbeställningsskydd. Du kan teckna försäkring på deras hemsida och även hitta mer information om villkor för reseförsäkring och avbeställningsskydd. Vill du hellre att vi tecknar försäkringen eller försäkringarna åt dig så meddelar du detta när du beställer resan. Det normala är ett avbeställningsskydd som täcker upp till 15 000 kr och denna försäkring kostar 585 kr/person medan försäkring kostar 1 475 kr/person om 30 000 kr skall täckas av försäkringen. Det går maximalt att teckna upp till 30 000 kr kostnaden för detta ligger på cirka 1 250 kr/person. Det är viktigt att försäkringen tecknas före kunden/resenären gör första delbetalningen.

Om det finns ett avbeställningsskydd och/eller reseförsäkring kopplat till kreditkortet så är det viktigt att betalning görs med kortet och inte en bankgirobetalning. Vi rekommenderar att du tar kontakt med din bank om du vill vara säker på att försäkringen skall gälla vid betalning med kreditkort.

Menu